Koniec roku podatkowego zbliża się wielkimi krokami. Jest to czas, w którym większość przedsiębiorców zastanawia się nad optymalizacją podatkową. Co zatem jest kosztem w firmie, a co nie? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem.


Majątek

Lokal: Jeśli podatnik prowadzi działność w własnym lokalu użytkowym to
wszystkie wydatki z nim związane może uwzględnić w
rozliczeniu miesięcznym.
Są to między innymi:

· Wszystkie opłaty związane z administrowaniem i eksploatacją lokalu
· Opłaty za media
· Ochrona/monitoring obiektu, usługi sprzątania, usługi remontowe
· Odsetki od kredytu hipotecznego
· Sprzęt gospodarczy niezbędny do utrzymania czystości w lokalu
· Meble
· Środki czystości, wyposażenie pomieszczenia socjalnego dla pracowników czy sali
konferencyjnej/spotkań z kontrahentami
· Comiesięczna amortyzacja (pod warunkiem, że lokal wpisany jest do Ewidencji
Środków Trwałych i amortyzowany)

Jeśli do prowadzenia działalności gospodarczej podatnik wydzieł osobną przestrzeń w swoim miejscu zamieszkania, wszystkie wyżej wymienione koszty (z wyłączeniem amortyzacji) może rozliczyć w proporcji. Podczas jej wyliczania uwzględniany jest stosunek wielkości miejsca przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej do wielkości całego domu/mieszkania.

Majątkiem są również mniejsze i większe ruchomości takie jak:

· Sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny, laptop, dyski zewnętrzne i
wewnętrzne, klawiatura, myszka
· Urządzenia biurowe: drukarka, skaner, aparat fotograficzny, kamera, tablet,
telefon, projektor, telewizor

Lokal wynajmowany

Lokal, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza może być również użyczony bądź
wynajmowany. W tym przypadku kosztem uzyskania przychodu będą między innymi:

· Czynsz za lokal
· Wszystkie opłaty związane z administrowaniem i eksploatacją lokalu, pod
warunkiem, że ponosi je najemca i nie są uwzględnione w wysokości czynszu
· Opłaty za media
· Ochrona/monitoring obiektu, usługi sprzątania, usługi remontowe
· Sprzęt gospodarczy niezbędny do utrzymania czystości w lokalu
· Meble
· Środki czystości, wyposażenie pomieszczenia socjalnego dla pracowników czy sali
konferencyjnej/spotkań z kontrahentami

Samochód


Samochód prywatny: Jeśli Podatnik posiada auto prywatne, które chce wykorzystywać również w działalności gospodarczej, może wprowadzić je do Ewidencji Środków Trwałych. Samochód wprowadzany jest do Majątku firmy i amortyzowany jest jednorazowo bądź stawką 20% lub 40%. Jeśli auto nie jest zamortyzowane jednorazowo, co miesiąc generowany jest dodatkowy koszt w działalności, którego wysokość zależna jest od stawki amortyzacji. Wszystkie wydatki związane z eksploatacją auta prywatnego, wprowadzonego do majątku firmy, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w proporcji 75% wartości faktury.

Wprowadzenie auta do Ewidencji Środków Trwałych nie jest obowiązkowe. W przypadku, kiedy Podatnik nie chce, aby auto prywatne było majątkiem firmowym, wszystkie wydatki związane z jego eksploatacją rozliczane są w proporcji 20% wartości faktury. Leasing/najem: Wielu przedsiębiorców decyduje się na leasing auta lub najem długoterminowy. Rozwiązanie to pozwala na comiesięczne księgowanie faktur leasingowych/za najem przez cały okres umowy.

Dodatkowymi kosztami, które związane są z samochodem są między innymi:
· Zakup paliwa
· Przejazdy autostradą
· Naprawy
· Przegląd techniczny
· Badanie techniczne
· Części samochodowe

Kosztem są również wszelkie wydatki, które ponosi Podatnik w związku z umową najmu samochodu od osoby fizycznej, umowy użyczenia czy najmu krótkoterminowego.


Kredyt


Prowadzenie firmy finansowane może być zarówno ze środków własnych, jak i zewnętrznych. Przedsiębiorcy często decydują się na kredyt firmowy, którego odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej. Warunkiem uznania odsetek za koszt jest dostarczenie wyciągu bankowego, potwierdzającego zapłatę odsetek
od kredytu.


Pracownicy


Jeżeli Podatnik zatrudnia w swojej firmie pracowników, to ich wynagrodzenie oraz składki ZUS stanowią koszt uzyskania przychodu. Warunkiem uznania tego wydatku za koszt jest dostarczenie do księgowości podpisanych przez pracowników list płac czy wyciągów bankowych przedstawiających wykonany przelew wynagrodzenia i składek ZUS.


Reklama


Wszelkie wydatki, które ponoszone są przez podatnika w celach reklamowych stanowią koszt uzyskania przychodu. Wymienić można między innymi:


· Zakup ulotek, wizytówek, ogłoszeń reklamowych czy drobnych gadżetów
reklamowych


· Tworzenie i modernizacja strony internetowej, prowadzenie social mediów przez
firmę zewnętrzną, zakup hostingu i płatnych reklam internetowych

Delegacje


Jeśli prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wyjazdami służbowymi podatnika bądź jego pracowników, warto pamiętać o wypisaniu druku delegacji. Dieta dzienna krajowej podróży służbowej wynosi 45 zł i jest ona zaksięgowana w pełnej kwocie w miesiącu, w którym podatnik podpisał delegację.


Usługi telekomunikacyjne


Wszystkie umowy z operatorami sieci telekomunikacyjnej warto podpisać jako firma. Jeśli umowy sporządzone zostały wcześniej na osobę prywatną, istnieje możliwość cesji. Dzięki temu faktury za abonament telefoniczny czy Internet będą comiesięcznym kosztem wdziałalności gospodarczej.

Szkolenia, literatura fachowa


Prowadzenie firmy to inwestycja w rozwój intelektualny podatnika i jego pracowników. Jeśli podatnik ponosi wydatki związane ze szkoleniami, studiami, zakupem książek i czasopism branżowych to faktury za te towary i usługi również ewidencjonować może w księgach i zmniejszać tym samym kwotę podatku należną Urzędowi Skarbowemu.


Dokonując zakupu towaru bądź usługi warto zadać sobie podstawowe pytania:
Czy dany wydatek faktycznie służy do prowadzenia działalności gospodarczej?
Czy dzięki niemu uzyskam przychód albo zabezpieczę jego źródło?
Jeśli na jedno z tych pytań odpowiedzą Państwo twierdząco, oznacza to, że Podatnik przedsiębiorca powinien poprosic poprosić kontrahenta owystawienie faktury.